Peugeot 203 C 'WANZL-TUNING' (computerbewerking van originele foto 06-1999)

 

Peugeot Forum Lion d'Or - 205 GTi Club Forum - Peugeot 205 - Links - Contact

 

.

 

Wanna see other 203 Customs? klick here:

 

 

 

 

 

 

 

Technische Specificaties originele Peugeot 203 C:

 

Merk: Peugeot

Type: 203 C (couchettes)

Bouwjaar: 1956

Motor: 4 cilinder in lijn, 1290 CM3  onderliggende nokkenas

Boring x slag: 75 X 72 MM

Compressie verhouding: 7:1

Vermogen: 45 PK bij 4500 T/MIN                                                        

Topsnelheid: 120 KM/H

L xB xH: 435 X 162 X 155 CM

Gewicht: 1200 KG

Wielbasis: 258 CM

Spoorbreedte voor:132 CM

Spoorbreedte achter:132 CM

Productie aantal: NB

Productie jaren: 1953 - 1958

Nieuwprijs: NB

 

 

Schematische tekening van het originele Peugeot 203 blok.

 

Mijn historie van mijn Peugeot:

Het was in juni 1999 toen ik samen met mijn vader op vakantie ging naar Frankrijk. We moesten in de alpen zijn en onderweg hebben we overnacht in een hotelletje in Neuf-Château vlak bij Dijon. Toen we 's avonds aan kwamen zag ik naast het hotel een oranje oldtimer staan. Ik denk: 'Sodeju das een heftige bak!' Dus ik ga kijken. Na enige tijd de auto bestudeerd te hebben kwam ik tot de conclusie dat dit een Peugeot zou moeten zijn geweest. De auto was door de vorige eigenaar flink bijgeplamuurd en verbouwd met de bedoeling er een zogenaamde hot-rod van te maken. Dat vond ik alleen maar prachtig. Ik was zo geïnteresseerd dat mijn vader en ik naar de receptie van het hotel gingen om te vragen hoe het zat met die auto. Ik wilde natuurlijk meteen weten of 'ie te koop stond. Hij stond niet te koop maar als er iemand een goed bod deed ging ie de deur uit. Maar de auto was van haar zoon die bij de gendarmerie in Parijs werkte en ze zou weleens vragen hoe het zat. Inmiddels waren we erachter dat het hier om een 203 uit 1956 ging. De rest van de vakantie heb ik mijn vader de oren van z'n kop geluld over die auto. Aan het einde van de vakantie heb ik mijn vader overgehaald nog even langs het hotel te rijden om een foto te maken. Eenmaal thuis heb ik het wekenlang over niets anders gehad dan over die Peugeot. Uiteindelijk heb ik mijn vader zo gek gekregen met mij actie te ondernemen de auto proberen te kopen (ik was toen 17 jaar oud). Na gesproken te hebben met een bekende die veel over dit soort wagens weet (bedankt Peter!) hebben we contact opgenomen met de zoon van de hoteleigenaresse en daar informatie verzameld en onderhandeld over de prijs. Een aantal weken later zijn we naar Neuf-Château gereden met een autoambulance en hebben we deze prachtige auto naar Nederland gehaald. (Met héél wat bekijks, geen mens die onderweg niét keek!)

    

    

Eenmaal thuis aangekomen ben ik meteen gaan proberen of ik de motor aan de praat kon krijgen. Helaas lukt dat niet want de motor had immers ook al 5 jaar buiten gestaan en niet gelopen. Na een aantal weken was het dan zover. Hij liep, maar wel erg slecht. Na maanden geprutst te hebben had ik besloten de motor eruit te halen en grondig te reviseren. Cilinderkop vlakken, nieuwe kleppen, nieuwe benzine pomp, nieuwe leidingen en bedrading, enz. Zes van de acht kleppen waren verbrand. 2 Ervan waren zelfs in tweeën gebroken. De cilinders en zuigers waren nog goed en heb ik dus niet vervangen.

Zoals ie er nu bij staat in de garage:

     

Het motorblok is ondertussen gereviseerd. Alleen de waterpomp moet nog vernieuwd worden. Hoewel deze motor tijdelijk is. Zodra er geld is wordt dit een Chevrolet V8.

            

           

De kleppen: Hoezo niet rond?!?!?                                                   Peugeot 203 D'arlmat                                                         

 

2 jaar later:

Voor de revisie van de startmotor en koelsysteem ben ik terecht gekomen bij 'Wim's Classics' in Mierlo (bedankt Wim!).  Ik heb mijn auto een week bij Wim gestald en heb daar samen met hem aan gewerkt. De motor er weer ingelegd en na een dagje pielen aan de gang gekregen. En dan nu het grote moment: RIJDEN! Onverzekerd en niet gekeurd met een frans kenteken van Mierlo naar huis gereden en mijn pa erachteraan voor het geval dat de motor er mee op houdt. Motorkap eraf, schuifdakje open en een sigaretje in m'n mond. Gelukkig ging dit allemaal goed hoewel we onderweg wel af en toe moesten stoppen voor controle en wat moertjes en boutjes aan te draaien.

Niewjaar 2002 - 2003   Feestje waar mijn auto als decoratie werd opgesteld.

Nu weer een jaar later staat hij maar verloren in de schuur te wachten totdat zijn baas wat meer tijd en geld heeft om meer modificaties te verrichten. In principe hoeft alleen de verlichting nog gemaakt te worden en de auto kan door de keuring. Niet de APK maar hij moet dan naar de RDW voor een kenteken! Als dat maar goed gaat komen.

Toekomstvisie:

Als interieur komen er wit lederen zetels in die origineel uit de 'Jensen' komen (welke type dat is moet ik nog uitzoeken). Met een dashboard van aluminium met zo min mogelijk schakelaars. Op het dashboard komen alleen zwarte tellers voor toeren, kilometers, oliedruk, temperatuur enz. van het merk VDO. De schakelaar voor de verlichting en de rest van de bediening van de auto komen op de verlengde armsteun van de bestuurder. De meest technische snufjes van vandaag de dag zullen ingebouwd worden zoals airconditioning, elektrische ramen enzovoorts..

De buitenkant word volledig verbouwd. Zo wordt het dak met 10 CM naar beneden gebracht en worden alle chroomlijsten, handvaten, richels en randen verwijderd om een zo strak en 'smooth' mogelijke 'look' te creëren. De auto zal verlaagd worden en er worden 'Coddzilla' wielen gemonteerd van de Amerikaanse ontwerper Boyd Coddington. Voor, achter en aan de zijkanten zullen spoilers gemonteerd worden naar eigen ontwerp. Om 's nachts beter zicht te krijgen zullen naast de originele gele 'duplolampen' verstralers onder aan de auto gemonteerd worden die van buitenaf niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Aan de achterzijde zullen ook nog twee RVS uitlaatpijpen te zien zijn die dóór de achterspoiler heen komen met een diameter van ongeveer 10 CM.

Boyd Coddington's 'CODZILLA'   (klik hier om naar Boyd Coddington's website te gaan)

De originele motor wilde ik vervangen voor een amerikaanse V8 maar na veel wikken en wegen besloten om op den duur toch maar voor een franse 6 cilinder te gaan. Dit is prijstechnisch gunstiger en ook makkelijker in te bouwen.

 

    

Nu terug naar de realiteit!

2008:

Compleet nieuwe bodemplaat en chassiskokers ingelast. Verdomme wat waren die rot! Motor loopt inmiddels ook. Bij de RDW geweest. Officieel ingeburgerd in Nederland! Nu zorgen dat ie een klein beetje toonbaar is en dan eerst maar eens een jaartje rijden. Heb 'm inmiddels al tien jaar! Daarna gaan we weer verder met de plannen...

Januari 2010

Project staat nog steeds wegens tijdgebrek op een laag pitje.

De remmen maar weer eens losgehaald want dat zat na een jaar allemaal weer behoorlijk vast. 

Motor liep heet. Kapotte waterpomp. Waterpomp dus maar vervangen. Koelvloeistof erin, toen was de radiator (die er net 2 jaar in zit) lek. Die maar weer laten maken. Vervolgens motor gestart. Oliedruk weg. :(
Carterpan eronderuit. Zat het zeefje van de carterpan totaal vol met prut dus maar het hele zooitje inclusief oliepomp schoongemaakt en met een verse pakking het hele zaakje weer dichtgemaakt.
Omdat de oliepomp eruit was geweest moest ook de ontsteking weer opnieuw gesteld worden. Zo. Hij loopt weer. Even rijden dan maar. En jahoor wat denk je? Lekt de carburateur opeens benzine.
Membraampje kapot. Dus maar meteen een revisieset besteld. Hele mooie set met vanalles erin! Maar net dat membraampje niet. Die was niet meer leverbaar. Fijn dat ze dat even vermelden.
Dusss... Januari 2010 was geen succesvolle maand maar we gaan gestaag door!!

 

 

Terug naar peugeot.pagina.nl  

 Last update: 2008